banner

Herfst 2012: Een week fietsen langs Duitse rivieren.

Na enig overleg konden we allebei nog een week vrij krijgen. Omdat we in april/mei geen vrij konden krijgen, was de geplande fietsvakantie dit jaar (nog) niet doorgegaan, we besloten dus om een week te gaan fietsen. De weersverwachting bleek wisselend, en we besloten ons daardoor niet te laten weerhouden. Lekker met de fiets op pad.

We besloten om met de trein naar Düsseldorf te gaan, en daarvandaan via de Rijn naar het zuiden. Dan de Ahr westwaarts, en of via de Erft terug naar Düsseldorf, of doorsteken naar het westen, de Rursee, en dan langs de Rur (Roer) terug naar Nederland, en vanuit Roermond met de trein weer naar Den Bosch.

We hebben in deze week (eigenlijk 6 fietsdagen) ruim 400 km. gefietst en genoten. HIER vindt je de totale route die we gefietst hebben, van Düsseldorf naar Roermond.

Klik hieronder op de dag voor onze belevenissen. Als je op de foto's klikt, zie je een groter exemplaar. Terug door op close of naast de foto op de pagina te klikken.

Zaterdag 22 september Zondag 23 september Maandag 24 september Dinsdag 25 september
Woensdag 26 september Donderdag 27 september Vrijdag 28 september Zaterdag 29 september

Zaterdag 22 september 2012

Volgens mij was de afspraak dat we de wekker op 06.00 zouden zetten, en dan om 07.00 uur op de fiets. We hebben dan een dik uur om in Den Bosch te komen, waar we de trein van 08.10 zouden kunnen nemen. Dat zou dan betekenen, als alle overstappen meezitten, dat we om 11.15 in Düsseldorf zouden aankomen.
Merina heeft een ander idee, en dacht een uur later op te staan. Zij zette de wekker, maar ik was natuurlijk toch gewoon om 06.00 wakker. Dus 07.00 op de fiets. ;-)
Deze dag begon met miezer, dus jassen aan. In Den Bosch kaartjes gekocht voor de fietsen, en ingecheckt met de OV-chipkaart. Naar Eindhoven, daar overstappen op de trein naar Venlo. Gelukkig stond die te wachten, want de trein had iets vertraging. Jammer genoeg viel de fiets van Merina om, mede doordat een andere fiets omviel, en brak haar voorspatbord af. Die hebben we in Venlo met behulp van een rol plakband provisorisch gerepareerd.

In Venlo bleek dat de trein naar Düsseldorf van 10.05 niet zou rijden. Er werden bussen ingezet, maar ja, volbepakte fietsen in de bus is geen succes... We besloten dus na te vragen wat de mogelijkheden waren. We kochten een kaart en gingen maar vast met de fiets op pad. Als de volgende trein (11.05) wel zou rijden, konden we die in Kaldenkirchen nemen, en anders konden we altijd naar Düsseldorf doorfietsen, het is maar ruim 30 km.
De trein reed, en met wat moeite (station Kaldenkirchen heeft geen liften, dus met fietsen de trappen af en op naar het juiste perron) konden we de trein in. Eerst was het nog rustig, maar het werd steeds drukker in de trein, en onze fietsen stonden soms nogal in de weg. Niks aan te doen...
Om 12.010 kwamen we in Düsseldorf aan. We zijn meteen op de fiets gestapt, en via een route door de stad naar de Rijn gefietst. Daar hebben we op een bankje lekker zitten lunchen. Het weer was inmiddels opgeknapt, de zon kwam door. Jammer dat de wind wat aantrok, en uit het zuiden kwam: tegenwind dus.

We fietsen in een rustig tempo langs de Rijn naar het zuiden. Mooie route, brede rivier, veel scheepvaart en veel industrie aan de oevers. Heel anders dan we gewend zijn (we zoeken meestal de natuur op) maar het is wel indrukwekkend.

Na een kleine 70 km. fietsen we Keulen binnen. Aan de andere kant van Keulen ligt de stadscamping. Niet goedkoop (17,50 per nacht) maar een goede camping, vriendelijk personeel en goede plaats. Ze wijzen ons een lekker restaurant, waar we na het opzetten van de tent en het drinken van een biertje naartoe fietsen. Lekker eten, terug naar de tent en vroeg in bed!

Zondag 23 september 2012

Vandaag geen fietsdag. Nou ja, we fietsen naar het centrum van Keulen, waar we de dag willen doorbrengen. Mooi weer, zon en wolken, wat wind, maar prima dag voor een stadsbezoek. Er blijkt een kinderfestival aan de gang waar de hele stad voor uitloopt en de hele Rijnkade is in gebruik voor dit festival: stalletjes, kraampjes, tenten, spelletjes, circus, gezellig! Ook in de stad is het gezellig druk. We lopen de Altstad een paar keer door, zien steeds weer nieuwe dingen, en bekijken de Dom (van buiten, het is zondag...). We lunchen op een terrasje, drinken een biertje, en aan het eind van de middag fietsen we terug naar de camping. Daar rusten we even voordat we gaan eten. We besluiten de andere kant op te lopen, waar we een restaurant vermoeden, we zijn er langs gefietst op de heenweg. Dat klopt, maar het blijkt niet alleen verder weg dan we dachten, maar ook nog meer een sportkantine dan een restaurant. Niet duur, maar ook niet echt lekker... We doen het er maar mee voor vandaag.
Teruglopen naar de camping (langs de Rijnoever in het donker, mooi) en dan weer vroeg de tent in.

Maandag 24 september 2012

We starten rustig op, geen haast deze vakantie. Om 09.15 fietsen we weg, met tegenwind en bewolking naar het zuiden. De route voert ons langs uitgebreide chemie-complexen en smalle paadjes langs de Rijn, door steden waar je niets van merkt, omdat de fietspaden direct aan de Rijn liggen, afgeschermd van de stad. Langzaam maar zeker zien we de omgeving veranderen: minder industrie, meer heuvels en af en toe een kasteel bovenop. Onderweg stoppen we regelmatig voor koffie, lunch, koek, drinken, en tegen drie uur vinden we het voor vandaag genoeg: we zijn in Remagen, vlak voor de monding van de Ahr in de Rijn. Hier is camping Goldene Meile, waar we deze nacht blijven. We betalen hier 14,50 per nacht. We fietsen nog even de stad in om boodschappen te doen en rond te kijken. Ik kook lekkere couscous met veel verse groente, en het wordt eentonig, we liggen weer vroeg in bed...

Dinsdag 25 september 2012

Het heeft 's nachts wat geregend, maar we kunnen wel gewoon buiten ontbijten: het is droog. Als we zijn ingepakt en onderweg gaan, miezert het af en toe een beetje, maar het wordt langzaam beter. De officiële route slaat al eerder naar het westen af, maar wij willen graag de monding van de Ahr zien, en besluiten nog even langs de Rijn door te fietsen en een paar km. later pas af te slaan. Een goed besluit, zo zien we het mooie bruggetje dat over de Ahr is aangelegd. We slaan af, en meteen worden we geconfronteerd met een heel ander landschap: smalle paadjes, veel bos, rivier met stroomversnellingen en bruggetjes, hellingen, onverharde delen. De weg is nog nat, maar het klaart langzaam op. We nemen uitgebreid de tijd om Ahrweiler te bezoeken en te bekijken, wat een mooi stadje, vol vakwerkhuizen, beschilderd en met huotsnijwerk versierd. We drinken hier nog even een kop koffie voordat we verder fietsen. Volop genieten we van het landschap. Soms is het even flink omhoog, maar daarna mag je weer naar beneden. We klimmen natuurlijk wel, we rijden stroomopwaarts, maar het is goed te doen. Bij Schuld vinden we het genoeg voor vandaag. De camping ligt direct aan de rivier, en we zetten de tent op direct naast een overdekte picknickplaats. Na biertje, boodschappen en eten koken lezen we nog wat voor we er ingaan.

Woensdag 26 september 2012

Na een nacht met regen worden we in een natte wereld wakker. De bossen boven ons dampen uit als het licht wordt, en de regen wordt minder. We kunnen gelukkig overdekt ontbijten en inpakken, goed plekje! Als we wegfietsen, is het al bijna droog, en het weer wordt weer beter in de loop van de dag.
We fietsen steeds verder omhoog langs de Ahr, en bij Blankenheim nemen we de tijd om de stad te bekijken en de bron van de Ahr te bezoeken. Van monding tot bron gefietst, leuk idee. ;-) We besluiten door te steken naar de Rur. Daarvoor moeten we wel even een stukje omhoog, en dan blijkt hoe zwaar het kan zijn: 13-14% omhoog is teveel voor ons, we doen dat lopend. Het is gelukkig maar een klein stukje, en daarna kunnen we via het dal van de Urft doorsteken naar de Rur. Hier ligt (sinds kort?) een stuwmeer van de Urft, die is (nog?) niet volgelopen, wat een apart gezicht is.
Aanvulling:
Via
De wereldfietser kreeg ik bericht dat dit stuwmeer er al heel lang ligt (dank je wel Rachel). Het was dus gewoon bijna leeg. Dat kan natuurlijk, na een droge zomer. Het zal daar dit jaar dus veel minder hebben geregend dat we dachten.
Voor meer informatie over dit stuwmeer: Wikipedia
We fietsen langs de Rursee, tot aan Rurberg. Daar zijn veel campings, maar er blijkt er maar één die tenten toelaat: Camping Weidenbachtal. Een dure camping (we betalen voor twee fietsen meer dan je voor één auto zou moeten betalen) en de camping is erg steil aangelegd, waar we alleen helemaal beneden mogen staan. Er staat verder niemand, en ook de vaste plaatsen lijken geheel verlaten. Het is elke keer flink klimmen naar het sanitair, geen handige camping dus.

Als ik boodschappen wil doen blijkt dat er geen winkels (open) zijn in de stad. Er is wel veel horeca, maar die doen aan 'mittwoch ruhetag'. Gelukkig is er een hotel open, en daar kunnen we wat eten. Het is wel een dik half uur lopen...
Terug bij de tent liggen we er weer vroeg in. We slapen heel wat af deze week!

Donderdag 27 september 2012

Vannacht heeft het wat gemiezerd, maar bij het ontbijt is het droog, buiten eten dus. Alsd we wegfietsen begint het weer te miezeren, en het blijft op en af bewolkt, regen en droog. We fietsen het eerste stuk langs de Rur via prachtige bosweggetjes, steil omhoog, modderig en zanderig, maar zo mooi... Later wordt het allemaal wat vlakker en gecultiveerder, mooi pad langs de Rur, maar af en toe wel wat eentonig.
Bij Jülich besluiten we een camping te zoeken. Die is er dus niet. En een Tourist-Info is inmiddels ook opgeheven. Ik ga het Rathaus binnen en vraag naar een kampeermogelijkheid. 20 km. Terug, maar dat is voor ons echt geen optie. Dan moeten we maar kijken bij de
camperplaats, daar is ook een grasveld bij... Gelukkig blijkt er een jeugdkampeerveld, en blijkt het sanitairgebouw voor de campers geopend. We zetten de tent dus lekker op (een man is zo jong als hij zich voelt) en de volgende ochtend komt een mevrouw op de fiets afrekenen: 9 euro. Mooi! Inmiddels is de zon gaan schijnen, en we hangen al het natte goed over de grote picknicktafel. Apart gezicht, maar wel heel handig!
We gaan 's avonds in de stad een pizza scoren bij een afhaalpizzeria, waar ze ook twee tafeltjes hebben staan. Heel apart sfeertje, heel betaalbaar en vooral ook heel lekkere pizza's!
Boodschappen voor de volgende ochtend, en weer terug naar de tent.

Vrijdag 28 september 2012

Het is een zonnige en droge ochtend, en we fietsen dan ook met mooi weer weg. De laatste echte fietsdag vandaag, nog iets meer dan 50 km. Tot aan Roermond, dus tijd zat. Gelukkig is de route niet alleen meer over dat paadje langs de rivier, maar wordt er af en toe uitgeweken naar kleine landbouwweggetjes, zo is er tenminste nog enige afwisseling.
We vragen bij Vlodrop naar een camping, en worden doorverwezen naar
de Kempenhof in Melick, een gezellige en kleinschalige camping. Het is prachtig weer geworden, en we genieten van de zon. Ik kook een maaltijd van gebakken krieltjes, groente en een tartaartje, en dat allemaal op één pitje. ;-)
De camping heeft een 'huiskamer' en daar gaan we 's avponds lekker zitten met een boek, een borrel en een knabbel. We maken het weer niet laat...

Zaterdag 29 september 2012

Ook deze dag is het zonnig weer. We doen het rustig aan, en tegen 12 uur nemen we in Roermond de trein. We rijden naar Den Bosch, onderweg zien we nog een flinke bui, maar als we uitstappen is het droog. Het is wel erg hard gaan waaien, dus de laatste 15 km. van deze vakantie stoempen we tegen de wind in naar huis. Thuis meteen uitgepakt en opgeruimd, waarna onder een welverdiende hete douche alle zand en modder van de afgelopen dagen kond worden afgeschrobd.

We hebben weer genoten! Een dergelijke tocht kan je in Duitsland langs heel veel grote en kleinere riviertjes maken, en dat zullen we in de komende jaren dan ook vast en zeker vaker gaan doen!